MENU

Świadectwo energetyczne

Od 28 kwietnia 2023 r. wchodzi w życie nowelizacja ustawy o charakterystyce energetycznej budynków i Prawa budowlanego – właściciele domów oraz mieszkań, w tym także zarządcy budynków będą zobowiązani do przekazania świadectwa energetycznego najemcy lub nabywcy.

Kiedy wymagane jest świadectwo charakterystyki energetycznej?

  1. Świadectwo należy przekazać nabywcy lub najemcy w momencie gdy budynek, część budynku lub lokal będzie:
    – zbywany na podstawie umowy sprzedaży,
    – zbywany na podstawie umowy sprzedaży spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu,
    – wynajęty.
  1. Świadectwo należy zamieścić w widocznym miejscu dla budynków:
    – o powierzchni użytkowej powyżej 250 m2 zajmowanych przez organy wymiaru sprawiedliwości, prokuraturę oraz organy administracji publicznej i w których dokonywana jest obsługa interesantów,
    – o powierzchni użytkowej przekraczającej 500 m2, w którym są świadczone usługi dla ludności (o ile świadectwo jest już sporządzone).
  1. Inwestor będzie zobowiązany załączyć świadectwo charakterystyki energetycznej do zawiadomienia o zakończeniu budowy obiektu budowlanego lub do wniosku o udzielenie pozwolenia na użytkowanie (obowiązek wchodzi w życie z dniem 28 kwietnia 2023 r.). Z obowiązku tego wyłączone są domy do 70 m2  zabudowy do własnych celów mieszkaniowych.

Forma przekazania świadectwa

W wyniku nowelizacji przepisów (od 28 kwietnia 2023 r.), świadectwo będzie można otrzymać w formie:

  • papierowej – opatrzone numerem nadanym w centralnym rejestrze charakterystyki energetycznej budynków oraz podpisem osobistym osoby uprawnionej
    lub
  • elektronicznej – opatrzone numerem nadanym w centralnym rejestrze charakterystyki energetycznej budynków oraz kwalifikowanym podpisem elektronicznym, podpisem zaufanym lub podpisem osobistym osoby uprawnionej.

Fakt przekazania świadectwa, zostanie odnotowany w akcie notarialnym, natomiast w przypadku braku jego przekazania – notariusz pouczy zobowiązanego do przekazania świadectwa o karze grzywny za niewywiązanie się z tego obowiązku.

Ważność świadectwa

Świadectwo charakterystyki energetycznej ważne jest przez 10 lat od dnia jego sporządzenia.

Świadectwo straci ważność przed upływem tego terminu, jeżeli zostaną przeprowadzone roboty budowlano-instalacyjne, w wyniku których zmianie ulegnie charakterystyka energetyczna budynku lub części budynku (np. wymiana okien, wymiana źródła ciepła, docieplenie budynku).

Usługa

Sporządzamy świadectwa energetyczne dla lokali mieszkalnych, usługowych, domów jednorodzinnych i wielorodzinnych. Prace nad twoim świadectwem rozpoczniemy niezwłocznie po otrzymaniu wszystkich niezbędnych informacji potrzebnych do sporządzenia świadectwa.

W naszym archiwum przechowujemy wszystkie świadectwa, które sporządziliśmy przez okres trwania ich ważności. Jeśli je zgubisz, to w każdej chwili możesz się do nas zgłosić o wydanie jego kopii.

Skontaktuj się z nami telefonicznie lub mailowo by dowiedzieć się jakie dokumenty będą potrzebne do sporządzenia świadectwa.

Wycenę świadectw przygotowujemy indywidualnie w zależności od stopnia skomplikowania bryły budynku/mieszkania.

 

Zapraszamy do współpracy.